Elinvoimaa Blogi Viimeisimmät uutiset

Keittoa pöytään

Keittopohja sopii kaikkien proteiinilähteiden kanssa. Itse en laita proteiinilähdettä keittoon sekaan, vaan valmistan sen erikseen. Seuraavana päivänä valmistan jotain toista proteiinia keiton kanssa. 🙂

(esim. broileri, kalkkuna, naudanliha, jauhelihat, kalat, soijasuikaleet, quorn, härkis ym.)

Aineksia voi vaihdella maun mukaan:

 

Sipuli, lanttu, selleri, palsternakka, porkkana, kesäkurpitsa, kaali, menevät tähä keittopohjaan.

Heti alkuun keittoon ruususuola, laakerinlehdet ja maustepippuri.

5 litran kattila, käytän puhdistettua vettä ruoanlaitossakin.

Kokonaiskeittoaika n. 25 min.

Lantun laitan heti ensimmäisenä mukaan ja kattila tulille. 🙂

(Itse pidän myös fenkolista, jos sitä olisi ollut laittaisin puolikkaan pieniksi pilkottuna. Ja ensimmäisten joukossa kiehumaan, maustamaan keittoa. Varsiselleri toimii myös.)

Ja eikun kuorimaan ja pilkkomaan seuraavaksi lisättäviä eli selleri ja palsternakka menevät keittoon siinä tahdissa, kun ehdin pilkkoa.

Näiden kiehuttua 10 min, lisään porkkanat.

5 minuutin kuluttua lisään kesäkurpitsan ja kaalin.

Ja kappas, keitto on loppusilausta vailla valmis. 🙂

Jos makua tarvitaan lisää, on Herbamare hyvä yrttisuolamauste.

Tuli pois alta ennen yrttien lisäämistä. Anna hautua kannen alla.

Maustan keittoa proteiinilähteen kanssa soveltuvalla öljyllä ja yrtillä/yrteillä.

Jos keitto ehtii jäähtyä ennen ruokailua ja joudut sitä lämmittämään uudelleen, niin ota ennen uudelleenlämmitystä  seuraavan päivän keittoa varten tarvittava määrä syrjään ja sen jähdyttyä laita jääkaappiin.

Mukavaa työviikkoa, meillä tiedetään mitä huomenna syödään 🙂

ps. tänään meni luomu jauhelihalla + oliiviöljyllä, huomenna broilerilla + seesamöljyllä

 

Drop a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *